Strategisch Adviseur Rens Kouwenhoven werkt bij Ingenieursbureau Amsterdam. Sinds januari 2023 is hij via AMROR gedetacheerd bij Rijkswaterstaat. Rens vertelt over zijn ervaringen. Die smaken naar meer.
INNOVATIES
Rens, ‘De afgelopen jaren werkte ik in Amsterdam bij het Programma Bruggen en Kademuren. Ik hield mij daar bezig met innovaties bij monitoring en toetsing van bruggen en kademuren, een erg mooie en leerzame werkomgeving. Mede door de contacten die ik daar had met externen, ontstond mijn wens om eens bij een andere organisatie in de keuken te kijken. Ik vroeg mij af hoe zij omgaan met het opschalen van pilots bij innovaties, en hoe het überhaupt is om eens in een andere organisatie te werken.’
POSITIEVE REACTIE
‘In gespr
ek met mijn teammanager bleek al snel dat onze organisatie positief staat tegenover detachering. Omdat het bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling, het uitbouwen en versterken van je professionele netwerk en versterking van de banden tussen onze organisaties. Maar ook gewoon omdat het leuk is. Ik was nieuwsgierig naar hoe een rijksoverheid omgaat met opschalen van pilots. Ingenieursbureau Amsterdam maakt onderdeel uit van AMROR, een samenwerkingsnetwerk van Amsterdam, Rotterdam en Rijkswaterstaat. Het contact met Rijkswaterstaat was dus snel gelegd’.
MEERWAARDE
‘Met een teamleider en projectmanager van Rijkswaterstaat besprak ik mijn ambities, de wensen van Rijkswaterstaat en wat de gezamenlijke meerwaarde zou kunnen zijn. Ik kon aansluiten bij het project A9 Liggers. Hoewel er een AMROR basisovereenkomst is, duurde het maanden voordat de formele opdrachtverlening rond was. Maar omdat onze organisaties elkaar goed kennen en veel samenwerken, was er voldoende vertrouwen dat dit goed zou komen en kon ik ondertussen gewoon al beginnen’.
PILOTPROJECT
‘In het project A9 Liggers worden liggers (draagbalken) die vrijkomen bij de verbreding van Rijksweg A9 beschikbaar gesteld voor hergebruik. Dat coördineert en regelt dit project. Ik richt mij op de vraag in hoeverre de pilotresultaten bijdragen aan de beleidsmatige doelstellingen van Rijkswaterstaat en, nog mooier, van onze sector. En ik werk aan het breed delen van de opbrengsten binnen Rijkswaterstaat. Ook begeleidde ik een overeenkomst tussen Rijkswaterstaat en de Provincie Noord Holland, die enkele A9 liggers overneemt voor de provinciale weg N201. Verder heb ik lessen opgehaald uit een andere, net afgeronde, pilot van Rijkswaterstaat: liggers uit Groningen die zijn hergebruikt op de A1 bij Apeldoorn (Hoog Burel).
DWARSKIJKEN
‘Ik raakte ook betroken bij de Werkgroep Innoveren, Uniformere en Produceren (IUP) van Rijkswaterstaat. Die werkt onder andere aan een standaard innovatieproces. Het is mooi dat ik vanuit mijn ervaringen in Amsterdam als dwarskijker kan fungeren. Mijn referentiekader geeft een frisse blik op een vraagstuk. Zoals het inzicht dat het niet altijd het bewijzen van de toegevoegde waarde van een individuele innovatie centraal hoeft te staan, maar dat je innovaties ook kunt doen om een grotere beweging op gang te brengen’.
VERBINDINGEN LEGGEN
‘Ik werk wekelijks twee tot drie dagen op Westraven in Utrecht, dat hoge donkere kantoorgebouw langs de A12. Meestal op de 19e etage, met uitzicht op de Domtoren en Utrechtse heuvelrug. Maar daar wen je snel aan hoor. Ik wen minder goed aan de toegenomen reistijd. Bijna anderhalf uur openbaar vervoer in plaats van twintig minuten op de fiets door Amsterdam, vind ik wel een nadeel. Maar de andere werkomgeving, nieuwe inzichten en leuke collega’s maken veel goed. Regelmatig kan ik verbindingen leggen tussen Amsterdamse en Rijkswaterstaat collega’s. Dan hoor ik dat Rijkswaterstaat aan een onderwerp werkt en denk ik, daar werken wij ook aan. Zo’n contact levert vaak veel voordeel op voor beide partijen. Mooi om te zien.’
AANRADER
‘Wie ook eens bij een AMROR partner aan de slag wil, kan ik dat van harte aanraden. Ga dan in gesprek met je teamleider. En je mag mij ook benaderen bij vragen. Naast leerzaam en waardevol is een detachering bovenal leuk en interessant. Zo staat Rijkswaterstaat aan de vooravond van een grote vervanging- en renovatie opgave. De vraag is, hoe je dat slim kunt doen. Bijvoorbeeld door gebundeld achter elkaar productie te draaien, een soort treintjes van gebundelde projecten. Ons team Innovatie en Markt van GPO (Grote Projecten en Onderhoud) is gevraagd of zij daar een rol in kunnen spelen. Ik doe het kwartiermakerschap voor het onderdeel tunnels. Super interessant en het vergt veel denkkracht. Misschien zijn er AMROR collega’s met goede ideeën. Dus… wie denkt er mee?’