Nieuws

Frank Boerma: naar Amsterdam voor vervangingsopgave bruggen en kademuren

Frank Boerma werkt al 15 jaar bij het Ingenieursbureau van de gemeente Rotterdam. Sinds november is hij in Amsterdam gedetacheerd als manager projectbeheersing bruggen en kademuren. De ene week liep Frank nog rond in Rotterdam, een week later kon hij al starten in Amsterdam. Door AMROR verliep de uitwisseling zonder problemen. We spreken Frank over het project in Amsterdam en hoe de uitwisseling hem bevalt.

Na grote projecten als Rotterdam Centraal, RandstadRail en het civiele en bouwkundige deel van de Hoekse Lijn had Frank na een lange vakantie, een nagenoeg lege agenda. Bij het project Schiebruggen kwam hij teamgenoot Pepijn Meeuwsen tegen, die op dat moment al aan het werk was in Amsterdam. Frank: “Pepijn zag er uit alsof hij het heel druk had. Vanuit interesse vroeg ik daarom wat hij in Amsterdam aan het doen was. Pepijn vertelde over de vervangingsopgave bruggen/kademuren en de veiligheidsdiscussie. Dat klonk interessant. Ik bood mijn hulp aan en zo ben ik via hem in contact gekomen met de programmamanager.”

“Het is een win-winsituatie”
Na het contact met de programmanager is Frank nog diezelfde week begonnen in Amsterdam. “Door AMROR was het een rimpelloze uitwisseling. Niets dan lof dat het zo soepel verliep. Ik zit hier nog maar kort, maar ik voel mij al behoorlijk thuis en welkom in deze organisatie. Ik krijg hier alle ruimte en heb de vrijheid om in overleg te doen wat ik denk dat goed is. De ervaring die ik tot nu toe heb opgedaan kan ik prima kwijt. Het is een win-winsituatie. Er zijn in Amsterdam veel paralellen met Rotterdam. Er is veel energie, grote ambitie en gezellige mensen. Ik hou van werken in projectteams en programmateams. De combinatie van hard werken, gezelligheid en een mooie opgave vind ik heel fijn.”

Vervangingsopgave bruggen en kademuren
Frank zijn voornaamste taak is het schrijven van een programmaplan over het samenvoegen van twee teams: bruggen en kademuren. “In mijn rol als manager projectbeheersing kijk ik naar hoe we gaan samenwerken. Hoe gaat bijvoorbeeld de bovenkant van de organisatie, de opdrachtgever, georganiseerd worden tot een mooi, dynamisch en efficiënt geheel. In Rotterdam zit iets meer ervaring met kademuren en het bepalen van de staat van het areaal. In Amsterdam wordt nu een inhaalslag gemaakt. De kennis was versnipperd aanwezig in de stad. Dat wordt nu gecentraliseerd via assetmanagement. De beheerkant van de stad. Het Ingenieursbureau Amsterdam ondersteunt daarbij. In hele korte tijd moet er een beeld gevormd worden. Vervolgens kan een programma opgesteld worden qua vervangingsopgave. We beogen met het programma een technische beschouwing te geven met advies: wat doe je op de korte, midden en lange termijn. De problematiek, complexheid, grootsheid en de vele stakeholders spreekt mij aan. Dat kan ik ook vanuit het project Centraal Station in Rotterdam meenemen. Daar moesten we ook met veel partijen rekening houden.”

Kennis en ervaringen meenemen in andere projecten
We vragen Frank of hij al kennis en ervaring mee terug neemt naar Rotterdam. “In Rotterdam kijken we voor het project Schiebruggen naar het Integraal Project Management (IPM) model. IPM is eigenlijk door Rijkswaterstaat uitgevonden. Hierbij worden projecten uitgevoerd door een integraal projectteam om de samenwerking zo goed mogelijk te laten verlopen. Doordat bij dit model de verantwoordelijkheid niet enkel integraal ligt bij de projectmanager maar ook gedelegeerd is naar de verschillende disciplinetrekkers, zijn zij zelfsturend en organiserend. In Amsterdam hebben ze daar al ervaring mee. Deze kennis neem ik mee richting Rotterdam.

“Goed om bij een ander in de keuken te kijken”
Frank raadt een uitwisseling aan: “Ik kan het iedereen aanraden om ook eens bij de buren te kijken. Ook al is het op korte termijn of lange termijn het is altijd goed om bij een ander in de keuken te kijken. Je leert elke dag weer. Voordat ik in Amsterdam kwam, waren er al lijntjes tussen adviseurs en techneuten. Ook op adviesgebied is er veel uitwisseling.” Dat er fysiek iemand fulltime in Amsterdam of in Rotterdam zit is volgens Frank echter niet zo snel het geval. “Ik ben iemand die energie krijgt van de werkomgeving en het onderwerp. De reistijd is dan wat langer maar dat voel ik dan helemaal niet. Voor iedereen is dat natuurlijk anders. Ik zie ook collega’s die het aantal contactmomenten zo efficiënt mogelijk inrichten. Brokken werk in Rotterdam verder uitwerken. Als je alle gegevens hebt, dan kun je berekeningen of een rapport ook daar opmaken. Er is flexibiliteit qua locatie en tijd. Als je wil zijn er mogelijkheden te over voor uitwisseling. Zo kwam ik hier een collega uit Rotterdam tegen die nu in Utrecht werkt. En een tekenaar die tijdens mijn tijd als projectmanager bij de Hoekse Lijn was uitgewisseld kwam ik ook weer tegen. Het is een kleine wereld.”

“Kennisuitwisseling is essentieel voor de BV Nederland
Volgens Frank is, los van kennisontwikkeling binnen je eigen club, kennisuitwisseling en samenwerken essentieel voor de ‘BV Nederland’. Frank: “De kennis die we binnen het programma bruggen en kademuren opbouwen, kunnen we in heel Nederland gebruiken. We hebben in Nederland een gigantische opgave want kademuren kom je overal en nergens tegen en zijn allemaal ongeveer even oud. Door kennis te delen kunnen we een inhaalslag maken qua onderzoek en uitvoeringsmethodes. Dat kan je vervolgens in alle binnenstedelijke kadeprojecten spiegelen. Er zijn al uitwisselingen met andere steden. Wat mij betreft wordt dat geïntensiveerd en haken ook kennisinstituten aan. Onder andere TU Delft en Eindhoven hebben al gemeld dat ze willen meedenken. Er ligt hier een mooie proeftuin voor Nederland. Qua tijd: hoe kunnen we de vervangingsopgave versnellen? Maar ook: hoe kunnen we de kosten bewaken? Daar kunnen we als Nederland ons voordeel mee doen. Kennisuitwisseling en samenwerken is daarbij essentieel.’

Ben jij ook geïnteresseerd in een uitwisseling? Of wil je meer weten over het project waar Frank Boerma zich mee bezig houdt? Neem dan contact op met AMROR via onderstaande button.