De Trainee Trophy Week zit er weer op! Verschillende trainees stonden begin deze maand ter afsluiting van hun traineeperiode op het podium van het LEF Future Center voor de finale van de Rijkswaterstaat Trainee Trophy. Het team dat aan de slag ging met de AMROR case Weg met de Japanse Duizendknoop wist met hun pitch de top 3 te bereiken.
De Japanse Duizendknoop is een invasieve exotische plant die woekert vanwege de afwezigheid van natuurlijke vijanden. De plant is zo sterk en groeit zo gemakkelijk dat deze schade kan aanrichten aan civiele constructies, funderingen en wegen.
De trainees kwamen met een creatief voorstel om meer bewustwording te creëren voor de problemen die de plant veroorzaakt. Tegelijkertijd wilden zij de markt stimuleren om zelf met innovatieve oplossingen te komen voor de Japanse Duizendknoop.
Bekijk het filmpje en lees in onderstaande column hoe het team dacht dit voor elkaar te krijgen. Of, zoals ze het zelf presenteerden: ‘We hebben een gefundeerde oplossing voor een diepgeworteld probleem bedacht’.
Zo hakten wij de 1000knoop door
Onze opdracht was: hoe kan AMROR de markt stimuleren om de strijd met de Japanse Duizendknoop aan te gaan?
Dus wij gingen op onderzoek uit. Groene plant met hartvormige bladeren en witte bloemetjes, wat is het probleem? De wortels van de Japanse Duizendknoop beschadigen bouwconstructies. Niet alleen een dijk van Rijkswaterstaat, ook jouw huis kan de klos zijn. Als je de plant weghaalt en je vergeet een klein stukje, groeit ie zo terug. En niet een klein beetje ook, hij groeit tot 15cm per dag. In het VK is het al jaren een probleem en zijn ze inmiddels wakker. Banken geven je geen hypotheek zodra de plant wordt ontdekt binnen 7 meter van je huis. Weghalen mag alleen met geregistreerde methodes die 10 jaar garantie geven.
Flink probleem dus. Hoe wordt de plant nu weggehaald? Er is van alles, maar oplossingen zijn kostbaar, arbeidsintensief, duren 3 jaar of werken alleen bij jaarlijkse herhaling. Ondertussen is ‘Het groene monster’ nog niet breed bekend in Nederland. De plant is zelfs te koop geweest bij het tuincentrum.
Waarom dan de opdracht de markt te benaderen? De opdrachtgever vertelde ons dat gemeenten, Rijkswaterstaat en andere overheden al hebben geëxperimenteerd en dat zij nog niet dé oplossing hebben. Dus, wie biedt? Wie ontwikkelt een breed inzetbaar en kostenefficiënt wapen tegen deze plaag? Onze zoektocht begon: wie is die markt, die wij gaan benaderen?
De expertise van de overheden blijkt dus niet toereikend. Maar ook hebben overheden in samenwerking met specialisten geëxperimenteerd, nog steeds zonder bevredigende resultaten. Zij weten wél heel goed wat het probleem is, maar voor de oplossing hebben we iets anders nodig, wat in de lijn der verwachting ligt is al geprobeerd. Wij hadden iets innovatiefs nodig. Daar was onze markt.
Dus, waar komt innovatie vandaan? Neem Archimedes’ Eurekamoment. Hij had een natuurkundige puzzel op te lossen, maar kwam er niet uit. Laat het bad vollopen en met dat hij zijn lichaam in de kuip laat dalen, ziet hij het water stijgen. En dan heeft ie het!
Voor de TraineeTrophy is ons plan dus om met de marktpartijen in bad te gaan zitten! Nee, grapje. Op het eerste gezicht is Archimedes’ vondst veroorzaakt door puur toeval. Maar is dat wel zo? Het water in het bad heeft wel degelijk raakvlakken met de puzzel van onze oude Griek. De puzzel is niet veranderd, alleen de plek wel, waardoor diezelfde puzzel zich opeens op een andere manier toont. De puzzel is hetzelfde, de context niet. En er is nog iets. Archimedes doet even wat anders. De beste ideeën ontstaan tijdens de afwas, onder de douche of zittend tegen een boom. Ok, maar dan, om innovatie te activeren, kunnen we de puzzel van de duizendknoop hetzelfde houden, en in een andere context plaatsen.
Dus wij hadden onze eigen puzzel te pakken: op welk ander probleem lijkt het probleem van de Duizendknoop? Dat blijken er best veel te zijn: Hydra, de driekoppige slang uit de mythe van Hercules, een epidemie, een internetvirus, een ondergrondse guerrillaoorlog, een viral popsong, whac-a-mole, het waterbed-effect, de mechaniek van bubbels in economische groei, de zombie-apocalypse, fake news, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zijn wij mensen eigenlijk niet een soort Duizendknoop voor heel de aarde?
Onze markt begon ondertussen op een bonte bazaar te lijken: historici, medici, ict’ers, militairen, gamers, muziekproducers, Trump, bellenblazers, smokkelaars. Hoe kunnen we die nu stimuleren voor de innovatieve oplossing op ons probleem?
De verzameling potentiële innovateurs bevatte geen duidelijk patroon. Het enige wat we opmerkten was dat, los van whac-a-mole, al de vergelijkbare puzzels even lastig of lastiger waren. Onze markt, de doelgroep had eindelijk een haakje: mensen die aan het stoeien zijn met een vergelijkbaar lastig probleem. Die vervolgens vastzitten en even ontspanning nodig hebben.
Wat doe je als even wil niksen? Precies. Netflix. Entertainment. Een serie over de zombie-Apocalyps of iets dergelijks. Hé! Dat was een van onze vergelijkbare problemen!
We hebben alle ingrediënten om innovatie te triggeren: 1) Een ontspanningsmoment met 2) het probleem in 3) een andere context. we maken een filmpje over het probleem met de duizendknoop als zombie, en vragen de kijker hoe zij in hun leven een vergelijkbaar probleem aanpakken.
Waarom zouden ze het willen doen? Het is hun probleem: het gaat om hun eigen achtertuin. En ze hoeven zich niet enorm in te lezen. Het enige wat we nodig hebben is hun context als input en het onverwachte idee dat daaruit voortvloeit. En als kers op de taart: de top 5 ideeën winnen mooie prijzen. Een reis naar Japan, €1000, gratis naar de wellness voor twee personen. Die winnaars mogen, met hun idee aan tafel met de experts, de mensen die het probleem van binnenuit kennen. Samen kijken we wat de meest kosten-efficiënte aanpak is.
En wie moet dit weten? Mensen met een achtertuin in ieder geval. Maar ook mensen met buren met een achtertuin, of bewoners van een pand met groenvoorziening ernaast. Kortom: iedereen moet dit weten. Dus laten we beginnen bij de organisaties van AMROR en hun samenwerkingspartners, maar laten we daar vooral niet stoppen. Iedereen kan last krijgen van dit probleem en iedereen kan de oplossing hebben. Alleen weet nog niet iedereen dat.
Geïnteresseerd in de verdere onderbouwing? Of wil je in contact komen met het team? Neem dan contact op met AMROR.
Trainee team AMROR case:
Tijmen Kok, trainee bij Gemeente Rotterdam
Aletta Verberg, trainee bij ProRail
Jeroen Deurloo, trainee bij Rijkwaterstaat
Niels Damman, trainee bij Rijkswaterstaat